Jak začít? Základem je zvolit si téma, kterému se budete věnovat. S výběrem vám rádi poradí naši učitelé, kteří se mohou stát i vedoucími vašich odborných prací. Pokud chcete zvolit jinou cestu, zkuste zapátrat v nabídce: https://www.soc.cz/temata-praci/ .
Máte vybrané téma? Začněte pracovat co nejdříve! Pro některé práce, kde je např. potřeba experimentovat v laboratoři, je vhodné začít ve druhém ročníku, pro ostatní je ideální třetí ročník, kdy máte odborné semináře a vaše díla mohou být zároveň seminárními pracemi.
Pro další informace kontaktujte mě, školního koordinátora, osobně nebo mailem na matesova@gymjat.cz, nebo paní učitelku Mgr. Skalskou (skalska@gymjat.cz).
Oficiální stránky soutěže: www.soc.cz
O soutěži od našich úspěšných žáků
Magdaléna Adámková a Barbora Koudelková vyhrály v roce 2017 ve své kategorii celostátní kolo s prací Fast fashion – otroky módního průmyslu.
Magda SOČ hodnotí jako „jednu z nejlepších zkušeností za celé středoškolské studium a určitě by účast doporučila všem studentům. Jedním z hlavních přínosů bylo nahlédnutí do toho, jaké to je psát práci na vysokoškolské úrovni, tedy něco delšího rozsahu, kde informace obsahují detailní zdroje a pisatel musí mít opravdu výborné znalosti a porozumění tématu. Zároveň si díky několika ústním kolům zlepšila mluvený projev a prezentační schopnosti. Z těchto zkušeností čerpá doteď a byla to pro ni výborná průprava do dalšího studia.”
Bára doplňuje: „Pro mě je největší přínos bakalářka nanečisto. Podle mě mi to hodně pomohlo při psaní mojí diplomové práce, a ačkoliv jsem si v tu dobu myslela, že jsou to hlouposti, tak nahlédnutí do vědecké obce, doprovodný program a přednášky během celostátního kola (např. jak psát papery, ORCID, jak vést výzkum, co se děje na konferencích) dodnes denně využívám ve škole i práci (Bára je akademický pracovník, pozn.). V tu dobu mi to přišlo jako vyhozený čas, ale teď z toho strašně moc těžím a hrozně mi to pomohlo.”
Zuzana Hybnerová soutěžila v roce 2021 v celostátním kole s prací pojmenovanou Zmapování lokální populace mloka skvrnitého (Salamandra salamandra) a návrh ochranných opatření v ohnisku výskytu. Její zkušenost je následující: „Byť byla práce náročná, odnesla jsem si mnoho cenných zkušeností a dobrých zážitků. Vlastnoručně jsem si zkusila práci jak v terénu, tak tu akademickou. Především jsem se ale přesvědčila, že i takhle velké (a zdánlivě hrozivé) úkoly se dají zvládnout, což určitě ještě v budoucnu na VŠ zužitkuji. Navíc bylo velmi příjemným bonusem přijetí na PřF UK bez přijímacích zkoušek.”